

Optimalisatie transport
Transportondernemers
zijn dag in, dag uit bezig om hun transport te optimaliseren. Zij
letten op efficiency van de dagelijkse operatie, op inkoop, verkoop,
marketing, HR en financiën.
Slechte betalingsmoraal
Transport
is vaak de laatste schakel in de keten, en dat betekent dat de betaling
van de transportfactuur ook pas als laatste gebeurt. Een betaling van
90 dagen na ontvangst factuur is niet ongebruikelijk. De salariskosten
van werknemers, leasekosten en kosten voor het pand worden daarentegen
wel maandelijks afgeschreven. Brandstofkosten zelfs vaak
(twee-)wekelijks. Dit geeft een zodanig hoge druk op de geldstroom, dat
bij de flinterdunne marges, veel bedrijven al bij een kleine
tegenvaller kunnen omvallen.
Brandstofbesparing
In
de dagelijkse operatie wordt door steeds meer bedrijven in het
wegtransport gekeken naar brandstofbesparing. Dit kan
gerealiseerd worden via verschillende mogelijkheden, die eigenlijk
allemaal ingezet moeten worden;
- rijgedrag van de chauffeur (veilig en defensief rijden);
- zuinig rijden stimuleren / belonen;
- investeren in top materieel;
- controle banden en bandenspanning.
Verwacht u hier weinig van??
Uit
onderzoeken blijkt dat chauffeurs met een eigen bedrijf zuiniger rijden
dan chauffeurs in loondienst. Waar zou dat nu aan liggen….
Juiste inzet ICT
In
veel transportorganisaties kan nog een grote kostenbesparingsslag
gemaakt worden door juiste inzet van ICT mogelijkheden. Dit biedt meer,
snellere en meer gedetailleerde informatie over de dagelijkse operatie
van uw bedrijf. Met optimale ICT middelen heeft u scherp inzicht in de
prestaties van uw (directe) medewerkers. Administratieve processen
zullen dan ook sneller en efficiënter worden, zodat u kunt besparen op
de inzet van indirecte medewerkers. En als u sneller kunt factureren,
dan scheelt dat rentederving en risico’s.
CAO Transport en strategisch HR beleid
In
tijden van personele krapte worden medewerkers soms hoger ingeschaald
(CAO) dan nodig is. Ook gaan medewerkers soms ander, minder belastend
en deskundig werk verrichten. EdInterim adviseert u dan de functie te
evalueren en aan te passen op de CAO schaal. Dit levert niet direct
minder kosten op, maar zorgt wel voor een arbeidskosten temperend
effect op termijn. Overigens zullen de tijden van krapte op de
chauffeursmarkt op termijn waarschijnlijk weer gaan ontstaan.
U
kunt uw organisatie zó inrichten dat u uw medewerkers nu geen dure
overuren hoeft laten te maken. De voordelen zijn dat u niemand hoeft te
ontslaan (de kennis blijft binnen uw bedrijf) en bij opleving van de
economie kunt u snel en soepel opschakelen. Dit noemen we strategisch
HR beleid.
Schadepreventie transport
Actieve
schadepreventie is ook onderdeel van uw optimalisatie. Niet alleen
zorgen schades voor onnodig hoge verzekeringspremies, het is ook
nadelig voor uw klanten, uw PR, uw verzuimcijfers en uw operatie. Meer
aandacht voor schade en de kosten voor schade betaalt zicht dubbel en
dwars terug. Ook hier geldt dat een dubbele aanpak (voorlichting en
beloning) het beste werkt.
Wilt
u ook uw transportorganisatie optimaliseren en de efficiency verhogen?
Heeft u daarbij ondersteuning nodig? Bel of mail EdInterim om de
mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!