

Ontwikkelingen in transport
Werken
als paarden, verdienen als ezels. Het is onbegrijpelijk, maar voor
minimaal 80% van de vervoerders in Nederland is dit van
toepassing. De bovenste 20% die wel voldoende rendement halen
zijn voornamelijk díe ondernemers die continu nieuwe mogelijkheden
zien, niches ontwikkelen en (langdurige) samenwerking zoeken. Daarnaast
kan schaalgrootte ook een factor zijn. Traditioneel is de
transportsector een branche waarin het motto “Niet lullen maar
poetsen!” in de praktijk wordt gehuldigd. Jammer, want je kan beter
slimmer werken dan harder werken. Of toch op zijn minst een combinatie
van deze twee: harder en slimmer werken.
Transport: risicovolle business
Ondernemen in transport is niet eenvoudig, en ook een
risicovolle onderneming:
- eisen t.a.v. wagenpark en de kosten ervan
- ICT is belangrijk deel van de bedrijfsvoering
(planningssoftware, boordcomputers,
smartphones, etc)
- regelmatig bijscholing chauffeurs
- hoge verzuimpercentages (door aard van het werk &
vergrijzing)
Concurrentie in transport
Tegelijk
is er sprake van een enorme concurrentie. In de huidige economische
situatie wordt het spel hard gespeeld en worden tarieven afgegeven die
voor de klant (in het eerste opzicht) heel aantrekkelijk zijn.
Contracten voor vervoersovereenkomsten worden vaker niet dan wel
gebruikt, de vervoerder is de speelbal van de verladers. Daarbij komt
nog de concurrentie uit de voormalige Oostblok landen. Menig vervoerder
wenst terug naar de situatie voor de val van de muur.
Transport in Nederland
Iedereen
die zijn vakbekwaamheidsdiploma heeft, geen strafblad heeft en over een
beetje kapitaal beschikt, kan een transportbedrijf beginnen. Er zijn
geen gereguleerde vergunningen (meer) voor het starten en uitbreiden
van transportbedrijven. Veel goede en bekwame chauffeurs zijn zo ooit
als Eigen Rijden begonnen. Maar een goede chauffeur is niet zonder meer
een goede ondernemer. Alleen de goede bedrijven konden het hoofd boven
water houden en zagen mogelijkheden voor uitbreiding en namen personeel
aan. En ook dan blijkt dat niet elke goede ondernemer, ook een goed
werkgever is….
Transportondernemers kunnen scherp inkopen en
kijken niet op een uurtje meer. Hierdoor en door onroerend goed
reserves, hebben velen nog het hoofd boven water gehouden. Het stijgend
aantal faillissementen, maakt de ernstige situatie nu
duidelijk.
Risico’s voor verladers
Uiteindelijk
is deze ontwikkeling ook een probleem voor verladers. Er zal een gebrek
aan continuïteit ontstaan. Hun vervoerder kan immers zomaar omvallen en
er is niet direct een alternatief. De vergrijzing in het transport is
nu even onzichtbaar, maar zal zich bij een klein economisch herstel
direct laten zien. Het zal dan een uitdaging worden om goede mensen
achter het stuur te krijgen.
Innoveren voor een gezond rendement
Transportondernemers
die willen overleven en willen blijven meespelen zullen moeten
innoveren. Inspelen op 24/7 dienstverlening, zeer vergaande
samenwerking met collega-vervoerders, ontwikkelen van specialismen en
het vinden van niches. Daarbij kunnen ze niet zonder aspecten als
duurzaam, zuinig, schoon en stil. Uiteindelijk helpt dat alleen maar
bij het realiseren van een gezond rendement.
Heeft
u advies en/of ondersteuning nodig om uw transport te verbeteren? Bel
of mail EdInterim om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!