

Logistiek: Innoveren-in-1-dag
Omdat de logistiek dikwijls vanuit de kostenkant wordt
bekeken, wordt er teveel gekeken naar logistieke
kostenreductie. Veel logistiek dienstverleners voelen dan ook dat zij
behoorlijk zijn uitgeknepen. Verlagen van de logistieke kosten en
verhogen van het rendement in de logistiek is vrijwel alleen nog
mogelijk door logistieke vernieuwing. Er zijn veel initiatieven en
succesvolle pogingen maar innovatie in de logistieke sector
staat echt nog in de kinderschoenen. Door meer en betere afstemming in
en tussen de ketens, door meer de niet logische samenwerking te zoeken
en krachten te bundelen kunnen we gezamenlijk een lagere
milieubelasting realiseren, de files op de wegen reduceren en tegelijk
de totale logistieke kosten sterk verminderen.
Innoveren is meer dan evolueren
Innovatie betekent daadwerkelijk toegepaste en succesvolle
vernieuwing; ontwikkelen en gebruiken van nieuwe technieken
om een slag te maken. Kleine veranderingen en verbeteringen in
processen of technieken worden vaak ten onrechte gezien als Logistieke
vernieuwing of Logistieke innovatie. Dit zou beter kunnen
vallen onder de noemer logistieke evolutie. Het beste voorbeeld van
innovatie in logistiek / supply chain is misschien wel de container.
Toepassing hiervan heeft de wereld letterlijk en figuurlijk veranderd.
Optimalisatie van retourlogistiek of servicelogistiek wordt vaak gezien
als innovatief terwijl het eigenlijk een meer evolutionair proces is.
Innovatie hier zou betekenen: Hoe richten we het zo in dat we geen
retourlogistiek meer nodig hebben? Dit kan door de klant altijd in één
keer het juiste product te laten kiezen of door het retourproces
overbodig te maken of lokaal te laten uitvoeren. Dat zou nog eens een
grote verandering zijn, met grote gevolgen!
Ook voor zelfvoorzienende en energieneutrale netwerken ligt
een toekomst weggelegd. Logistieke innovatie heeft vooral kansen wat
betreft energieverbruik, uitstoot, duurzaamheid, congestieproblematiek,
distributie en krachtenbundeling. Een voorbeeld zijn ook de moderne
roadtrains, geschakelde units (vracht)auto’s, die qua lichtweerstand
één geheel vormen en via ICT geschakeld zijn. Deze benutten
de weg beter, verbruiken minder brandstof en veroorzaken minder
maatschappelijke kosten door minder ongelukken. Bovendien kunnen de
bestuurders zolang zij door IT geschakeld rijden, hun tijd aan iets
anders besteden. Roadtrains zoals in Australië zijn hier nog niet
denkbaar. Maar fysiek en elektronisch koppelen van LZV-achtige
combinaties zal gaan gebeuren.
Ook Innoveren?! Lees meer
over EdInterim's 'Innoveren-in-1-dag'
waarbij u samen met uw medewerkers komt tot verrassende, nieuwe ideeen
om uw organisatie te verbeteren.