+31 6 1531 00 66 ed@edinterim.nl

Transport

Ontwikkelingen in transport

Werken als paarden, verdienen als ezels. Het is onbegrijpelijk, maar voor minimaal 80% van de vervoerders in Nederland is dit van toepassing. De bovenste 20% die wel voldoende rendement halen zijn voornamelijk díe ondernemers die continu nieuwe mogelijkheden zien, niches ontwikkelen en (langdurige) samenwerking zoeken. Daarnaast kan schaalgrootte ook een factor zijn. Traditioneel is de transportsector een branche waarin het motto “Niet lullen maar poetsen!” in de praktijk wordt gehuldigd. Jammer, want je kan beter slimmer werken dan harder werken. Of toch op zijn minst een combinatie van deze twee: harder en slimmer werken.

Transport: risicovolle business

Ondernemen in transport is niet eenvoudig: het kapitaalbeslag is hoog en de risico’s groot.

Voertuigen moeten voldoen aan hoge eisen en de kosten voor aanschaf, verzekering, financiering, reparatie en onderhoud zijn vaak lastig te beheersen. De operatie is gemoeid met grote investeringen en hoge exploitatie kosten. Wanneer dat niet goed wordt aangestuurd, leidt dit al snel tot financiële pijn.

ICT wordt steeds belangrijker; intern (planning software, boardcomputers, smartphones, centrale control towers en boardcomputers) en extern (koppeling systemen met klanten, real time delen data en locaties, geofencing en dockplanning).
Wanneer ICT niet goed wordt aangestuurd, kan dat leiden tot veel en grote risico’s.

Voertuigen moeten voldoen aan hoge eisen en de kosten voor aanschaf, verzekering, financiering, reparatie en onderhoud zijn vaak lastig te beheersen. De operatie is gemoeid met grote investeringen en hoge exploitatie kosten. Wanneer dat niet goed wordt aangestuurd, leidt dit al snel tot financiële pijn.

Transport EdInterim manager

Klanten zijn soms wispelturig en (te) vaak alleen gefocussed op kosten. Lange termijn contracten en diepe integratie tussen vervoerder en opdrachtgever ontbreken vaak. Dat kan voor een onzekere situatie zorgen voor omzet, winst en continuïteit.

Chauffeurs en planners worden schaars. Werven nieuwe en behouden huidig personeel achter het stuur en op de planning is lastig. De eisen voor opleiding en bijscholing worden steeds hoger, de vergrijzing is steeds beter te merken en de verzuimkosten zijn hoog en lastig te beïnvloeden.

Concurrentie in transport

Tegelijk is er sprake van een enorme concurrentie. In de huidige economische situatie wordt het spel hard gespeeld en worden tarieven afgegeven die voor de klant (in het eerste opzicht) heel aantrekkelijk zijn. Contracten voor vervoersovereenkomsten worden vaker niet dan wel gebruikt, de vervoerder is de speelbal van de verladers. Daarbij komt nog de concurrentie uit de voormalige Oostblok landen. Menig vervoerder wenst terug naar de situatie voor de val van de muur.

Organisatie

Succesvolle transportondernemingen hebben goed zicht op hun klanten, interne organisatie en de kosten.

Lees meer

Kostenbesparing

Kostenbesparing in transport: brandstof, materieel, outsourcing, ICT etc.

Lees meer

Optimalisatie

Optimaliseer uw transportonderneming op het gebied van betaaltermijn, brandstofverbruik, juiste inzet ICT en schadepreventie.

Lees meer

Transport in Nederland

Iedereen met een vakbekwaamheidsdiploma, zonder strafblad en met een beetje geld, mag tegenwoordig een transportbedrijf beginnen. Er zijn geen strenge, gereguleerde vergunningen (meer) voor het starten en uitbreiden van transportbedrijven.
Veel goede, bekwame en geslaagde ondernemers zijn ooit als Eigen Rijder begonnen. Maar een goede chauffeur is niet zonder meer een goede ondernemer. En een goede ondernemer is niet zonder meer een goede werkgever.
Goede ondernemers houden het hoofd boven water, zien mogelijkheden, hebben een gezonde financiële huishouding en een lange termijn strategie.
De meeste transportondernemers kunnen scherp inkopen en kijken niet op een uurtje meer of minder. Hierdoor en door onroerend goed reserves, hebben velen – kunstmatig – het hoofd boven water kunnen houden.

Risico’s voor verladers

Uiteindelijk is deze ontwikkeling ook een probleem voor verladers. Er zal een gebrek aan continuïteit ontstaan. Hun vervoerder kan immers zomaar omvallen en er is niet direct een alternatief. De vergrijzing in het transport wordt steeds meer zichtbaar. Het zal een uitdaging worden om goede mannen en vrouwen achter het stuur te krijgen en een passende vervoerder te vinden.

Innoveren voor een gezond rendement

Transportondernemers die willen overleven en willen blijven meespelen zullen moeten innoveren. Inspelen op 24/7 dienstverlening, zeer vergaande samenwerking met collega-vervoerders, ontwikkelen van specialismen en het vinden van niches. Daarbij kunnen ze niet zonder aspecten als duurzaam, zuinig, schoon en stil. Uiteindelijk helpt dat alleen maar bij het realiseren van een gezond rendement.

EdInterim: betrouwbare interim manager

EdInterim heeft ruime ervaring als interim (change) manager in logistiek, transport, warehouse operations en supply chain.

Z

Ervaring

Eduard werkt sinds 1992 in Transport, Logistiek & Supply Chain. Dankzij zijn brede ervaring ziet hij snel de pijnpunten en weet hij die op te lossen.

Z

Kennis

Eduard heeft talloze voorbeelden gezien van best en worst cases. Gecombineerd met zijn theoretische kennis past hij dat toe in de praktijk.

Z

Senioriteit

Natuurlijk overwicht en leiderschap creëren rust en vertrouwen.

Z

Leiderschap

Eduard wint vertrouwen en weet de verbinding te leggen tussen persoonlijke problematiek van de betrokkenen en de strategische dilemma’s: hij krijgt mensen in beweging.

Z

Netwerk

Eduard's stevige en effectieve netwerk staat ook in dienst van de opdrachtgever.