

Organisatie van uw transport
Om als transportbedrijf rendabel te zijn en om te kunnen blijven investeren in materiaal, mensen en middelen, zijn veel zaken van belang:
-
Klanten
Welke klanten behoren tot de doelgroep (qua tariefhoogte en tariefsoort), welk type transport/dienstverlening wordt er geboden, wat is de klantspreiding, wat is de omzet per klant en welke samenhang is er tussen verschillende klanten.
-
Interne transportorganisatie
Een goede transportorganisatie (efficiency , klanttevredenheid en continue optimalisatie)
-
Visie en leiderschap van het management
Hoe ziet het MT de wereld nu en in de toekomst? Wat wil het transportbedrijf bereiken, welke koers wordt gevaren? Strategische keuzes over samenwerking met (welke) partners, en op welk gebied? Welke netwerken verhogen de prestatie en verlagen de transportkosten? Welke logistieke activiteiten kunnen naast het transport nog meer worden ondernomen? En hoe kan er bij klanten meer toegevoegde waarde gecreƫerd worden?
-
Kosten
Een scherpe manier van inkopen scheelt uiteraard kosten. Maar ook het juist inregelen van de transportorganisatie (inzet van mensen en wagenpark) kan de kosten reduceren.
Transportondernemers
denken soms onterecht dat het geld verdiend wordt achter het stuur, in
plaats van achter de rekenmachine en de tekentafel. Er valt vaak veel
te besparen door de inzet van mensen en het wagenpark te optimaliseren
(laagste kosten versus hoogste output).
Analyseren van
bedrijfsprocessen en doorlichting van de organisatie is niet eenvoudig
en moet professioneel (zonder teveel emotie) worden uitgevoerd.
Transportondernemers zijn het niet gewend om hun eigen
transportorganisatie tegen het licht te houden. Ook is de
stuurinformatie vaak onvoldoende en komt vaak te laat beschikbaar.
Daardoor wordt te laat actie ondernomen met soms desastreuze gevolgen.
Daarom is het ook verstandig om dit door een ervaren
externe deskundige te laten doen. Na het integraal doorlichten van uw
transportorganisatie zullen de te verbeteren onderdelen zichtbaar
worden. Daarna kunnen verbetertrajecten worden opgestart om uw
transport organisatie naar een hoger niveau te brengen en uw processen
te optimaliseren.
Soms is de situatie dermate alarmerend
dat u er goed aan kan doen om een externe interim-manager transport aan
te stellen die u bij het reorganiseren van (een aantal afdelingen van)
uw bedrijf goed en snel kan ondersteunen. U zoekt dan iemand met veel
kennis en ervaring in het binnenlands wegvervoer en internationaal
transport. Het is vaak raadzaam om deze actie zelf te initiƫren en niet
te wachten tot uw bank u hiertoe dwingt. Een interim transport manager
wordt ook vaak ingezet bij grotere logistieke en transport
organisaties om tijdelijke gaten op te vullen, of om een nieuwe functie
op te zetten.
Heeft
u advies en/of ondersteuning nodig om uw transport te verbeteren? Bel
of mail EdInterim om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!