+31 6 1531 00 66 ed@edinterim.nl
$

Opdrachtgever

FrieslandCampina

$

Branche

Food

$

Dienst

Manager logistieke projecten en Accountmanager

Beschrijving opdracht

Manager Logistieke Projecten en opzetten Logistiek Account Management, Royal Friesland Campina (Corporate Affairs, MilkLogistics)
Royal FrieslandCampina is een fusie van twee organisaties met elk hun een eigen cultuur, processen en werkwijze. Als gevolg van de fusie is overgegaan tot één centraal geleide logistieke organisatie vanuit HQ. De nog jonge organisatie had duidelijk behoefte aan het uniformeren van processen, het helder uitdragen van werkwijzen, het objectief vaststellen van prestaties, communiceren met de interne klanten en het managen van verwachtingen. De organisatie bood ook de mogelijkheid om op een aantal werkterreinen de organisatie beter in te richten en de processen te versoepelen.

MT van MilkLogistics begeleid bij kiezen, opzetten en uitdragen van strategie. Werkbare tactische doelstellingen bepaald. Transportorganisatie geoptimaliseerd (processen en werkmethoden). Afspreken SLA met interne klanten. KPI registratie geïmplementeerd. Business cases opgezet om de logistieke uitdagingen bij productie in kaart te brengen en investeringen rond te krijgen. Efficiency verhoogd door invoeren logistieke verbeteringen bij plants (reinigen, laden en lossen). Productdifferentiatie transport ingevoerd. MilkLogistics intern (Corporate Affairs) en externe klanten helder op de kaart gezet. Opzetten account management naar plants en operating companies. Communiceren en vaststellen verwachtingen en eisen ten aanzien van transport en service levels. Invoeren best practices. Opzetten overlegstructuur, waaronder Categoryteam tanktransport. Invoeren boardcomputer (Greencat) en SAP BW. Interne en externe communicatieprotocollen ingevoerd. Klachtenregistratiesysteem Intra Transport ingevoerd. Productstromen analyseren en verbeteren. Knelpunten RMO in kaart gebracht.

rijkswaterstaat

Periode
April 2011 – April 2012

Herjon Conen, Manager Intra transport

“Eduard heeft ons binnen MilkLogistics geweldig geholpen door het succesvol leiden van een aantal logistieke verbeteringstrajecten in Nederland en België. Hij heeft met name de samenwerking tussen de verschillende ketens in de Supply Chain geoptimaliseerd. Ook heeft hij een aantal kritische processen onder de loep genomen en deze met succes geoptimaliseerd.
Parallel hierbij zijn ook mogelijkheden voor costsavings in beeld gebracht en uitgevoerd. Het integreren en uniformeren van verschillende werkwijzen gaat Eduard door zijn praktische en heldere communicatie heel goed af. Daarnaast kan Eduard zaken goed en helder analyseren en verrassende en effectieve oplossingen bieden. Hij heeft binnen FrielsandCampina MilkLogistics een aantal veranderingen doorgevoerd in zowel procedures als in de de inrichting van de organisatie. Eduard kan zich zowel op operationeel als op management niveau goed bewegen. Hij heeft het MT van MilkLogistics ook begeleid in het vormen en bepalen van de strategie en het daaruit vormen van concrete en realistische doelstellingen (smart).”

Hans Wieleman, Manager Milk Logistics

“De afdeling Milk Logistics binnen FrieslandCampina is verantwoordelijk voor het melktransport van veehouders naar fabrieken en het vloeibaar transport tussen fabrieken. Na de fusie tussen Friesland Foods en Campina is met name de planning van het vloeibaar transport tussen fabrieken aangepast. Door deze veranderingen waren fabrieken niet tevreden en had men veel klachten betreffende aanlevertijden en afstemming. Eduard Meiler heeft als accountmanager een bemiddelende rol gehad tussen Milk Logistics en de fabrieken van FrieslandCampina. Omdat dit een nieuwe functie was heeft hij een grote invloed gehad op de wijze waarop inhoud is gegeven aan deze functie. Eduard heeft deze functie zelfstandig ingevuld en heeft ervoor gezorgd dat de relatie tussen de afdeling Milk Logistics en de fabrieken genormaliseerd is. Naast het accountmanagement heeft Eduard nog geparticipeerd in een aantal logistieke projecten waarbij met name het organiseren van een aantal strategiedagen zeer positief waren.”